Nettbutikken
Informasjon og inspirasjon
Jente løper utendørs

Wattmåling

Wattmåling er et objektivt mål på energien du bruker for å skape bevegelse, og reflekterer umiddelbart det arbeidet du legger ned.

DET FINNES MANGE måter å styre intensiteten på treningen på. De mest vanlige er å styre etter pulssoner, eller hastighet basert på enten konkurransefarten din eller målfarten din på en distanse. De siste årene har watt, eller løpskraft kommet inn som en ny måte å måle intensiteten på treningen din.

Å MÅLE WATT i seg selv er ikke noe nytt, på sykkel har det lenge vært den vanligste måten å måle belastningen på. Watt er et mål på hvor mye kraft du skaper i hvert tråkk eller steg. Pulsen din måler hvor hardt kroppen din jobber for å skape kraften, hastighet er resultatet av arbeidet kroppen din gjør.

DEN STØRSTE FORDELEN med å bruke watt som mål på hvor hardt du jobber er at det er lettere å holde en jevn intensitet uansett om det går opp eller ned, i medvind eller motvind. Å holde X antall watt koster den samme mengden energi i motbakke, flatt og nedover. Spesielt på løp og økter der du skal holde jevnt høy intensitet over tid er det lettere å treffe med intensiteten med kraftmåling. Så lenge det er flatt og vindstille vil det ikke være store forskjellen på puls og watt i praktisk bruk, men med en gang farten må justeres for å ta høyde for stigning, motvind eller andre faktorer som påvirker fremdriften din, vil watt være bedre, da den reagerer umiddelbart, mens pulsen vil bruke opptil et minutt på å stabilisere seg når belastningen endres.

Den største fordelen med å bruke watt som mål på hvor hardt du jobber er at det er lettere å holde en jevn intensitet uansett om det går opp eller ned.

VI VET AT PULS varierer noe fra dag til dag. Stress, søvn, væskebalanse, adrenalin, koffein og flere andre ting kan påvirke hjerterytmen din til en viss grad. Spesielt på løpsdager og økter der nervene kan spille pulsen et puss vil watt hjelpe deg med å treffe på farten fra første meter. I likhet med puls opererer man også med soner når man bruker watt som mål. Har du brukt puls som styringsverktøy tidligere er det en smal sak å finne ut hvor watt-sonene dine går. Også på drag der du har kortere arbeidstid enn et minutt vil watt være et bedre mål, for pulsen rekker ikke komme opp før draget er over. Å bruke watt som mål på belastningen gir et godt og helhetlig bilde av treningsbelastningen over tid, og gjør det enkelt å ha oversikt over progresjonen i treningen.

Tekst: Henrik Nordtug, Löplabbet Lade