Fri frakt på ordre over kr 750,-
Missing alt

Hold deg aktiv gjennom sommeren

Med løpesko i bagasjen

Endelig ferie! Lite eller ingen jobbforpliktelser, ingen skole og barnehage å rekke og få fritidsaktiviteter på ettermiddagstid. Likevel er sommerferien tettpakket med aktiviteter at mange får mindre tid til trening enn ellers.

For å få tid til trening, er det lurt å velge noe som er lett å gjennomføre og krever liten organisering. Løpeturer i den deilige sommerlufta et supert alternativ. Løping er enkelt, effektivt og kan gjøres omtrent hvor som helst. Ta med løpeskoene i bagasjen!

Planlegg godt og velg smarte tidspunkt

Avtal treningstid med familie, venner eller kjæreste. Når dere på forhånd har satt av tid til trening, unngår dere uenigheter og det blir enklere å gjennomføre treningen. Et annet tips er å løpe om morgenen og gjerne før frokost, da er temperaturen ofte behagelig. En rolig tur som ikke er for lang går fint på tom mage. Du får en god start på dagen, treningen er unnagjort og du kan slappe av med familie og venner med god samvittighet de neste timene. Dessuten smaker frokosten ekstra godt etterpå!

Løping er enkelt, effektivt og kan gjøres omtrent hvor som helst. Ta med løpeskoene i bagasjen!

Det er det du faktisk gjør som teller

Kanskje du skal ta en ferie-runstreak i år hvor du løper en minimumdistanse på 2-3 km pr dag? Sett deg mål som du klarer å gjennomføre, og løp gjerne korte turer fremfor å droppe treningen helt. Du angrer jo aldri på en løpetur. En runstreak gir deg DEN følelsen hver dag! Og titalls kilometere i løpebanken i løpet av den 3 ukers lange ferien.
Hvorfor ikke løpe sammen med barna? Er de små, kan de sitte i en løpebarnevognen. Er de større, kan de løpe sammen med deg eller sykle ved siden av. Sannsynligvis vil de elske det!

Intervaller og styrketrening

Ønsker du en tidseffektiv økt som gir formen et løft, kan du velge intervalltrening. Uavhengig av hvordan du legger opp intervallene, bør pausene være kortere enn selve dragene. Det er ikke meningen at du skal gi full pinne på hvert drag, men ha en jevn intensitet du kan holde gjennom alle arbeidsperiodene. Løp deg inn i økta ved å starte litt roligere på de første dragene. Forslag til intervalløkter finner du her. Legg gjerne inn noen korte økter med styrketrening for mage, rygg og bein etter løpeturen. Du får gjort mye på 10 minutter!

Løp på sightseeing!

Den beste måten å bli kjent med et nytt sted, er til fots. Er du i en storby, kan det bli mye å rekke over hvis du skal gå. Ta heller på deg løpeskoene, så får du sett mer. Legger du en slik løpetur til tidlig om morgenen kan du se byen våkne, bli kjent med strøkene rundt hotellet og få gode ideer til dagens aktiviteter.

Hvis du er en ivrig løper, bruker du sannsynligvis allerede Strava for å logge eller dele treningen. Er du premium bruker og har abonnement er Routes et fint verktøyet for å bruke for å få forslag til ruter på ukjente områder, basert på data andre brukere har lastet opp. Du kan også endre appens forslag på hvor langt du vil løpe og hvilket underlag du foretrekker. Strava tilbyr gratis prøveabonnement om du ønsker å teste ut funksjonene som ligger bak betalingsmuren.
Strava er for alle. Du trenger hverken å være rask eller løpe langt for å bruke og ta nytte av gratisfunksjonene i appen. Det er motiverende å se tilbake på øktene du har gjennomført - og ikke minst se progresjonen du får av å trene regelmessig. Bli med i Löplabbet Norge gruppen, og få ukentlig treningsforslag!